Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna
-
Czym jest integracja sensoryczna?
Każdy z nas posiada zdolność do zbierania, selekcjonowania i segregowania informacji pochodzących z naszego ciała i otaczającego świata. Dane te pozwalają adekwatnie reagować na dochodzące do nas bodźce sensoryczne. Proces ten zachodzi w pniu mózgu i jest automatyczny. Jeśli nie jest on w pełni dojrzały, funkcje te przejmuje kora mózgowa, co powoduje brak automatyzacji w tym zakresie oraz zakłócenia w takich obszarach jak uwaga, pamięć, uczenie się oraz reakcje emocjonalne. Wzajemne oddziaływanie na siebie różnych zmysłów jest więc niezbędne do prawidłowej interpretacji sytuacji i wykonania odpowiedniej reakcji. Ten proces celowej organizacji zmysłów nosi nazwę INTEGRACJI SENSORYCZNEJ.
-
Poniżej lista niepokojących objawów, świadczących o problemach z integracją sensoryczną. Jeśli zaobserwują je Państwo u dziecka, zapraszamy na terapię SI w Warszawie, w naszej poradni.
-
dziecko ma kłopoty z samodzielnym ubieraniem się, zwłaszcza zapinaniem guzików,
sznurowaniem butów;
-
ma problemy w samodzielnym myciu się, korzystaniu z toalety;
-
ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem,
-
niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku tj.
nożyczki, sztućce czy przybory do pisania;
-
ma trudności w nauce czytania lub pisania,
-
często odwraca znaki graficzne /cyfry, litery/,
-
często myli stronę prawą i lewą,
-
jego ruchy są niezgrabne, wpada na kogoś lub na coś;
-
jest nadmiernie ruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu;
-
trudno się koncentruje, a łatwo się rozprasza;
-
występował/występuje opóźniony rozwój mowy,
-
-
Diagnoza integracji sensorycznej w poradni w Warszawie
Prywatna Poradnia Pedagogiczna LOGOPEDICA w Warszawie zajmuje się m.in. diagnozą integracji sensorycznej i terapią SI. By rozpocząć terapię SI, potrzebna jest wyczerpująca diagnoza integracji sensorycznej, wydana przez wykwalifikowanych terapeutów. Ponieważ diagnoza integracji sensorycznej i terapia SI dotyczy dzieci, ważne jest, by zapewnić najmłodszym komfortową, przyjazną atmosferę.
W Prywatnej Poradni Pedagogicznej LOGOPEDICA w Warszawie pracuje wykwalifikowany personel, który ma doświadczenie w terapii SI. Przyjaźni, życzliwi i uśmiechnięci terapeuci sprawią, że dziecko w naszej poradni będzie czuło się bezpieczne. Nie korzystamy z fartuchów, ponieważ mogą budzić u dzieci negatywne skojarzenia. W naszej poradni w Warszawie pracują także wykwalifikowani logopedzi.
Sale wykorzystywane w diagnozie integracji sensorycznej i terapii SI są bardzo kolorowe, wyposażone w wiele atrakcyjnych pomocy dydaktycznych i zabawek. Dbamy o to, by pobyt dziecka w naszej poradni w Warszawie był przyjemnością.
Etapy diagnozy integracji sensorycznej
Diagnoza integracji sensorycznej w Prywatnej Poradni Pedagogicznej LOGOPEDICA w Warszawie odbywa się zwykle w trakcie 3 spotkań i przebiega w kilku etapach:
- Wywiad z rodzicami na temat przebiegu ciąży, porodu, kolejnych etapów rozwoju dziecka oraz przebytych chorób
- Obserwacja spontanicznej i ukierunkowanej aktywności dziecka
- Próby kliniczne (próby określające m.in. napięcie mięśniowe, koordynację ruchową, przetrwałe odruchy niemowlęce)
- Testy kliniczne (dzieci powyżej 4. roku życia). Badają m.in. takie funkcje jak praksja (umiejętność planowania aktywności ruchowej), lokalizacja bodźca dotykowego, czucie ciała
- Podsumowanie i omówienie z rodzicami diagnozy integracji sensorycznej i terapii SI.
Poradnia LOGOPEDICA w Warszawie wydaje diagnozy integracji sensorycznej na piśmie. Zarówno diagnoza integracji sensorycznej, jak i terapia SI może być prowadzona wyłącznie przez wykwalifikowanych terapeutów. Zapraszamy do skorzystania z oferty naszej poradni.
-
Terapia integracji sensorycznej ma na celu kompensowanie określonych diagnozą deficytów i zaburzeń w integracji zmysłowej dziecka. Zajęcia integracji sensorycznej w większości mają charakter aktywności ruchowej, która nakierowana jest na stymulację zmysłów. Do terapii SI wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt stymulujący system przedsionkowy, proprioceptywny, dotykowy, wzrokowy, węchowy oraz słuchowy w specjalnie do tego przystosowanym pomieszczeniu. Postępy w terapii są monitorowane poprzez okresowo wykonywane testy i bieżącą obserwację zmian zachowania dziecka. Terapia zwykle trwa od 1 do 2 lat w zależności od stopnia nasilenia deficytów i rodzaju zaburzeń oraz indywidualnej podatności dziecka na terapię.