Naurologopedia
Naurologopedia
-
Terapia mowy dzieci z alalią (niedokształceniem mowy pochodzenie korowego).
Alalia (niedokształcenie mowy pochodzenia korowego) to zaburzenia komunikacji językowej pochodzenia korowego u dzieci.Celem terapii jest:
- dialog jako główny czynnik terapeutyczny,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego, oddechowego i fonacyjnego;
- ćwiczenia motoryki małej i dużej,
- ćwiczenia słuchu fonematycznego,
- ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej,
- ćwiczenia kształtujące orientację w przestrzeni,
- ćwiczenie w odpowiednim zakresie,
- stabilizacja wymówień (mowa kontekstowa, schemat prostego zdania,
formy gramatyczne); - rozwijanie znaczeniowej funkcji mowy,
- analiza i synteza sylabowa i wyrazowa,
- pismo.
-
Terapia mowy dzieci z autyzmem.
Autyzm wczesnodziecięcy to zespół zaburzeń rozwoju dziecka, manifestujących się do trzydziestego miesiąca życia, związanych z wrodzonymi dysfunkcjami układu nerwowego. Objawy, które składają się na obraz kliniczny tego zespołu dotyczą przede wszystkim zaburzeń w sferze funkcjonowania społecznego. Osiowym objawem autyzmu jest wycofanie się z kontaktów społecznych, co warunkuje powstawanie kolejnych objawów zespołu.Zachowania dziecka, które powinny wzbudzić niepokój rodziców?
- izolacja, woli bawić się samo, nie zwraca uwagi na rówieśników;
- przymus stałości otoczenia, zmiany powodują ataki agresji, histerię;
- niezdolność do interakcji społecznych,
- stereotypowe, powtarzające się czynności (machanie rękami, kołysanie, klaskanie,
trzepotanie, kręcenie przedmiotami); - zaburzenia mowy (echolalia, odwracanie zaimków– mówienie o sobie „Ty”, brak fleksji,
styl telegraficzny) lub całkowity brak mowy; - łatwość mechanicznego zapamiętywania,
-
Niedokształcenie mowy towarzyszące upośledzeniu umysłowemu – upośledzenie umysłowe wpływające na ograniczenie w wykształceniu się i funkcjonowaniu systemu struktur językowych.
Stopień niedorozwoju mowy rośnie wprost proporcjonalnie do stopnia upośledzenia umysłowego. Oznacza to, że im głębszy jest deficyt intelektualny, tym większe upośledzenie myślenia abstrakcyjnego i opóźnienie rozwoju mowy. Niezależnie od stopnia upośledzenia umysłowego, dzieci nim obciążone opanowują ograniczony kod językowy.
Celem terapii jest:
kształtowanie komunikacji językowej lub komunikacji alternatywnej (Bliss, Piktogramy, PCS’y, Makaton) u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
Terapia uwzględnia całościowy rozwój dziecka. Obejmuje wszystkie zaburzone funkcje, a w szczególności te, które mają bezpośredni lub pośredni związek z mową czyli:
- spostrzeganie,
- różnicowanie i kojarzenie wzorców słuchowych, wzrokowych, kinestetycznych;